B12 vitamin hatása

b12-vitamin-hatasa

A b12 vitamin jelentősége a szervezet számára felmérhetetlen. Mai tudásunk szerint fontos szerepet játszik a sejtek növekedésében, az idegek védelemben, az idegrendszer optimális működésében is. Lényeges a vérképzős szerepe, nélküle vérszegénység alakul ki. Ezen kívül részt vesz a táplálék lebontásában és fontos szerepe van az örökítő anyagok, a DNS és RNS szintézisében is.

Mindezek fényében nagyon fontos tudnunk, hogy mikor kezd el fogyni a szervezet raktárából a B12, és, hogy honnan tudjuk pótolni. Mert sajnos a B12 vitamint nem tudja előállítani a szervezetünk.

B12 vitamin hatása a szervezetre

A B12 vitamin a szervezet minden rendszerében fontos szerepet játszik. A vérképzéstől az emésztésen át az idegrendszerig.

  • Nélkülözhetetlen sejtek növekedéséhez, a sejtosztódáshoz.
  • Serkenti a vérképzést.
  • Szükséges az idegeket borító hüvely képződéséhez.
  • Részt vesz a táplálék lebontásában.
  • Fontos szerepe van az örökítő anyagok, a DNS és RNS szintézisében.
  • Erősíti az idegrendszert. Segíti a koncentrálást, és kiegyensúlyozottá tesz. A B9-vitaminnal közösen antidepressziós fáradtságcsökkentő hatása bizonyított.
  • Gyermekeknél fokozza az étvágyat és a növekedést.
  • Csökkentheti (a folsavval együttműködve) a koszorúér betegségek megjelenését.
  • Késleltetheti a HIV betegekben az aids kialakulását.
  • Fejlesztheti az idős emberek betegségekkel szembeni ellenálló képességét.

Ez a téma annyira fontos, hogy külön cikkben is foglalkozunk vele. A B12 vitamin hatása a szervezetre című cikkben.

b12-vitamin-hatasa

B12 vitamin hiány tünetei

A B12-vitamin-hiány szinte az egész testet érinti. Azonban általában nem könnyen felismerhető, specifikus tünetekkel indul, hanem olyasmivel, amire legyintünk. Mint az enyhe fáradékonyság, általános gyengeség és a szapora szívverés. Ezért ezek a tünetek akár évekig is elhúzódhatnak.

Az, hogy a B12 vitaminhiány hogyan mutatja meg magát, milyen tünetekkel kezdődik, sok más tényezőtől is függ. De előbb vagy utóbb eléri a vérképző rendszert, mivel a B12-vitaminra többek között a vörösvértestek képződéséhez van szükségünk. Kialakul az ún. megaloblasztikus vérszegénység. A vérszegénység sápadtsággal, állandó fáradtsággal és szövődményekkel járhat.

Mivel a B12 ún. idegvédő vitamin, vagyis a myelin hüvely alkotó eleme, a hiánya esetén ez a védő hüvely, védőréteg sérülhet, ezért az idegrostok szabaddá válnak, és mindenféle káros hatások érhetik őket. Ez neurológiai tüneteket okozhat, például részleges érzéketlenség, téves érzékelések, idegfájdalmak. Ezen kívül mozgászavarok, működési kiesések alakulnak ki. Jellemző tünetek a bizsergés, zsibbadás. A B12 vitamin hiánya demencia szerű tüneteket is okozhat (de ez nem demencia, a tünetek enyhíti a nagyobb dózis B12 bevitel).

Legjobb B12 vitamin források

A B12 vitamin életbevágó a szervezet működése számára, viszont a szervezet nem képes előállítani, kívülről kell pótolnunk. Ezért fontos tudni, hogy miből nyerhetjük ki a napi szükségletünket fedező B12 vitaminokat. Nincs nehéz dolgunk, mert sok van a húsfélékben, a májban. Remek vitaminforrás a hal, a fésűs kagyló és a garnélarák is. Jó lelőhelynek számítanak a tejtermékek és a tojás is.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*