A C vitamin hatásai

Napjainkban egyre többen figyelnek egészségükre és gondoskodnak a megfelelő vitaminbevitelről. Az egyik leggyakrabban szedett vitamin pedig a C vitamin. De pontosan milyen hatást gyakorol a C vitamin a szervezre? Mi történik, hogy túl kevés C vitaminhoz jutunk? A következő sorokból kiderül.

A sokrétű C vitamin

A C vitamin hihetetlen mértékben segíti testünk helyes működését. Pozitív hatása annyira szerteágazó és sokrétű, hogy még a következő felsorolás sem mondható teljesnek.

A C vitamin immunrendszer erősítője

A C vitamint legtöbben a fertőzések elkerülése érdekében szedik. Jól teszik, hiszen támogatja az immunrendszert, csökkenti a fertőzésekre való hajlamot. A szervezeten belül gátolja a kórokozók szaporodását.

A sebek orvosa

Aki megfelelő mennyiségű C vitamint juttat szervezetébe, gyorsabban gyógyul műtét után. A törött csontok hamarabb összeforrnak, az ízületek és izmok gyorsabban regenerálódnak.

Harcban a rák ellen C vitaminnal

A szervezetben stresszhelyzetek, sérülések, betegségek vagy dohányzás következtében káros szabad gyökök keletkeznek. Ezek akár rákos elváltozást is okozhatnak. A C vitamin antioxidánsként felveszi a harcot a szabad gyökök ellen és megvédi a sejteket.

Az érrendszer barátja

C vitamin többféleképpen is védi az érrendszert. Beállítja a vérnyomást és a koleszterinszintet. Emellett az erek falát és a véredényeket is erősíti.

A bőr pártfogója a C vitamin

A C vitamin segít megőrizni bőrünk fiatalságát és rugalmasságát, hiszen részt vesz a kollagén szintézisében.

Más vitaminokkal kölcsönhatásban

A C vitamin amellett, hogy segíti a vas felszívódását, még az E-vitamin tartalékokért is munkálkodik.

A C vitamin hiánya

Ha hiányállapot alakul ki, a következő tünetekre lehetünk figyelmesek:

  • gyengeség
  • étvágytalanság
  • gyenge immunrendszer
  • gyakori megbetegedés
  • hosszantartó influenza vagy más vírusfertőzés
  • orr- vagy fogínyvérzés
  • vérszegénység
  • súlyos esetben skorbut

A legjobb C vitamin források

Fogyasszunk minél több nyers gyümölcsöt és zöldséget, így növeljük a C vitamin bevitelét. A következő növények különösen sok C vitamint tartalmaznak:

  • eper, málna és áfonya
  • citrusfélék
  • karfiol
  • spenót
  • petrezselyem
  • homoktövis
  • brokkoli
  • sütőtök
  • paprika és paradicsom
  • savanyú káposzta
  • kelbimbó

C vitamin pótlása

Mivel a C vitamint nem raktározza szervezetünk, minden nap magunkhoz kell vennünk a szükséges mennyiséget. Ha úgy érezzük, zöldségből és gyümölcsből ez nem sikerül, érdemes vitaminkészítményt is szednünk. Egy átlagos felnőtt esetében napi 100 mg szedésével kerülhető el a hiánybetegség. Amikor azonban szervezetünket megterheljük, stresszes heteken és influenzaidőszakban 500-1000 mg-ra is szükség lehet.

Összefoglalva: Fontos, hogy felismerjük a megfelelő C vitamin bevitelben rejlő előnyöket. Számos jótékony hatása van szervezetünkre. Hiánya viszont kellemetlen tüneteket és súlyos betegséget is eredményezhet. Ha nem tudjuk zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával fedezni szervezetünk szükségleteit, válasszuk a vitaminkészítményeket!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*