A D vitamin forrásai

Vannak vitaminok, melyek különösen fontosak szervezetünk megfelelő működéséhez. Ilyen a D vitamin is. Sajnos azonban hazánk lakosságának nagy része tél végére D vitamin hiányban szenved, akkor is, ha nem tud róla. Ideje tehát tudatosítani a D vitamin hiányának tüneteit és a vitamin legfontosabb forrásait is! Tarts velünk!

A D vitamin hiány tünetei

Ismerjük fel magunkon a D vitamin hiány jeleit és tegyünk ellenük, mielőtt még nagyobb bajt okoznának. Főbb tünetek:

  • gyakori csonttörések
  • szuvasodó fogak
  • gyakoribb fertőzések
  • makacs betegségek
  • fáradékonyság
  • depresszió

D vitamin a napfényből

A napfény jelenti a D vitamin elsődleges forrását szervezetünk számára. De mennyi időt töltsünk napozással, hogy elegendő legyen? Ez bőrtípustól, napszaktól és évszaktól is függ. Akik világosabb bőrrel rendelkeznek, nyáron 8-11 óra között negyed óra-20 percet töltsenek a napon. Kreolabb bőrűek 25-30 perc alatt fedezhetik a D vitamin szükségletet. Más évszakokban ez az időtartam növekszik. Télen, kora tavasszal és késő ősszel pedig annyira gyenge a nap, hogy más módon kell pótolnunk a D vitamint.

D vitamin táplálékokból

Tartsuk észben, mely táplálékaink gazdagok D vitaminban. Így az év borúsabb időszakaiban étrendünkbe könnyen belefoglalhatjuk ezeket.

Étcsokoládé

Ha tejcsoki helyett inkább az étcsokoládét választjuk, jól döntünk. Mind D vitamin, mind antioxidáns tartalma magas ennek az édességnek.

Zsíros halak

Fogyasszunk makrélát, lazacot és tonhalat, hiszen tele vannak D vitaminnal. Kiváló megoldás a téli hónapok vitaminhiányos állapotaira, ha több zsíros hal kerül az étrendbe.

Tej- és tejtermékek

A tejtermékek nemcsak kalciumban, de D vitaminban is bővelkednek. Fogyasszuk őket bátran.

Máj

A máj és a halmáj is sok D vitamint tartalmaznak. Érdemes kinyitni a recepteskönyvet és készíteni egy finom ételt májból.

Tojás

A tojás fogyasztása is nagyszerű, ha D vitamint szeretnénk bevinni. Legjobb azonban, ha igazi farmtojást vásárolunk.

Gombafélék

Eddig láthattuk, hogy főleg az állati eredetű élelmiszerek tartalmaznak D vitamint. A gomba azonban kivétel, hiszen kiváló forrása a vitaminnak.

D vitamin táplálékkiegészítőkből

Amikor kevés a napsütés, legtöbben nem jutunk elég D vitaminhoz. Ezért fontos táplálékkiegészítővel pótolni a hiányt. A felnőttek napi D vitamin szükséglete 1500-2000 NE (Nemzeti Egység). Érdemes szakembert kérni a helyes adag beállítására. Vannak olyan csoportok, akiknek nagyobb mennyiségű D vitaminra van szükségük. Nekik mindenképpen szükséges D vitamin pótlást iktatni az étrendbe.

Kikre vonatkozik ez?

  • A várandós és szoptató nőkre
  • A 65 év felettiekre
  • A sötétebb bőrű emberekre
  • Azokra, akik nagyon keveset tartózkodnak a szabadban

Összefoglalás: Mivel a D vitamin hiány következményei egészen súlyosak is lehetnek, figyeljünk nagyon a megfelelő mennyiség bevitelére. A D vitamin forrása napsütéses évszakokban a szabadban töltött idő. Egyéb időszakokban különféle élelmiszerek, de leginkább táplálékkiegészítők útján gondoskodhatunk a megfelelő D vitamin pótlásról.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*