K vitamin hiány

k-vitamin-egeszseges-csont

A K vitamin zsírban oldódó vitamin, melynek nagyon fontos szerepe van a véralvadásban. Ezen kívül jelentős szerepe van a csontok felépítésében is. Két változata van, a zöld növényekben megtalálható fillokinon (K1 vitamin), illetve a bélbaktériumok által előállított menakinon (K2 vitamin). A K1 vitamin felel a véralvadásért, a K2 pedig a csontsűrűség optimális szintjéért.

A K vitamin hiány ezért okozhat vérzékenységet és gyakori csonttöréseket is, az idős korban jellemző combcsont törésért oka is itt keresendő.

Hogyan vigyázzunk a K vitamin megfelelő szintéje, hogyan tudjuk pótolni, és mikor nem szabad K vitamint szednünk? Ezekre a kérdésekre keressük most a részletes válaszokat.

K vitamin hiány a szervezetben

K vitamin hiány hatása a véralvadásban

A K1 vitamin elengedhetetlen a véralvadási faktorok aktiválásához. Ez azt jelenti, hogy sérülés esetén ezek a faktorok elzárják a vérző nyílást az érfalon, így a vérzés csökken vagy megszűnik.

Részletes cikket írtunk a véralvadásban betöltött szerepéről, a K vitamin szerepe a véralvadásban címmel.

K vitamin hiány hatása a csontrendszerben

A K2 vitamin fontos szerepet játszik a csontsűrűség megfelelő szinten tartásában. Tehát szükségünk van rá ahhoz, hogy a csontjaink megfelelően nőjenek, vastagodjanak. A csontok növekedéséhez természetesen több tényezőre és több vitaminra is szükség van. A K és D vitaminok együttműködnek azért, hogy a megfelelő fehérjék beépülhessenek a csontokba. Ha nincs a fehérje, akkor nincs ami megkösse a megfelelő ásványi anyagokat.

Ha tehát alacsony a K vitamin szintje, akkor a láncreakció elmarad, a csont gyenge lesz, és könnyen törik.

k-vitamin-egeszseges-csont

K vitamin hiány életszakaszonként

A K vitamin hiány újszülött korban

Az újszülöttek esetén azonnal pótlásra kerül a hiányzó K vitamin, ez ma már rutin, hiszen az újszülötteknek fokozottan szükségük van arra, hogy a csontjaik épüljenek, és a véralvadásuk megfelelő legyen.

A K vitamin hiány idősebb korban

Hölgyeknél a változó kor idején léphet fel gyakran K2 vitamin hiány. Ami miatt csökken az aktív oszteokalcin szintje a szervezetben, és ez növeli a csonttöréseket és csontritkulás kialakulását.

K vitamin hiány tünetei

Lényeges, hogy felismerjük, mikor van K vitamin hiányunk, ezért összeszedtük a jellemzőbb tüneteket.

  • lassú véralvadás sérülés esetén (pl. amikor egy egyszerű vágásból már percek óta szivárog a vér)
  • kisebb ütés hatására is kiterjed (lilás, vöröses) véraláfutások keletkeznek
  • gyakori orrvérzés (sérülés nélkül)
  • vér a vizeletben (nem csak a K vitamin hiány esetén fordulhat elő, azonnal forduljunk orvoshoz)
  • alacsony prothrombin szint a vérben (ezt a laborvizsgálat tudja kimutatni)
  • csontritkulás (gyakori törés, idős korban jellemző combnyak törés)
  • hosszan elhúzódó, erős vérzéssel járó menstruáció (gyakori rögök a vérben)

Mekkora mennyiségű K-vitaminra van szükség a hiány elkerülésére?

A napi ajánlott K-vitamin mennyiség (RDA) nemtől és kortól függ; de más tényezők, mint a szoptatás, terhesség vagy betegség is megváltoztathatja ezt a mennyiséget. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet a következő mennyiségeket javasolja K-vitamin esetében:

Csecsemők esetén 0 – 6 hónapos kor között: 2.0 µ (mikrogramm) naponta, 7 – 12 hónapos kor között: 2.5 µ/nap.

Gyerekeknek 1 – 3 évesek: 30 µ/nap, 4 – 8 évesek: 55 µ/nap, 9 – 13 évesek: 60 µ/nap.

Tinédzserek és felnőttek számára pedig 14 – 18 év közötti férfiak és nők: 75 µ/nap, 19 éves vagy annál idősebb férfiak és nők: 90 µ/nap.

Összegezve

K vitaminra fokozottan szüksége van a szervezetnek. Részben az optimális véralvadáshoz, részben pedig a csontsűrűség miatt. A k1 vitamin a zöldleveles növényekben van, K2 vitamin pedig az egészséges bélrendszerben termelődik.

Amennyiben nem eszünk zöldeket, és a bélrendszer például gyulladásos betegségben szenved hosszabb ideig, számíthatunk a K vitaminhiány felbukkanó tüneteire.

Ahogyan nem szabad elhanyagolni a szükséges mennyiség bevételét, úgy nem szabad túladagolni sem! A K vitamin mellékhatásai című cikkben azokról a tünetekről írunk, amikor túl sok K vitamin jut szervezetünkbe.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*