Mire jó a D-vitamin

A D-vitamin nélkülözhetetlen egészségünk megőrzésében hiszen fontos szerepet játszink testünk és lelkünk jólétében is. Nem csoda hogy számos gyógyhatású készítményben is kiemelt szerepet kap a D-vitamin megfelelő mértéke. Bár egy ismert vitaminról van szó, de a teljesség érdekében összegyűjtöttük, hogy mire is jó a D-vitamin és milyen előnyöket tapasztalhatunk meg a fogyasztása során.

Mi az a D-vitamin?

A D-vitamin több vizsgálat szerint is képes szabályozni:

  • a vér,
  • a csontok
  • és a bélrendszer kalciumszintjét.

Ezen felül a csontok foszfátszintjének fenntartásában is részt vesz.

D-vitamin eredete

Ez az egyetlen vitamin, amelyet a szervezet maga állít elő a napfény hatására, nyáron éppen emiatt a kellő mennyiségű napozás a napi szükséglet fedezésének messze leghatékonyabb módszere. A D-vitamin továbbá az egyetlen, amely a testben hormonná, aktív D-vitaminná más néven kalcitriollá alakul.

Miért van szükség D-vitaminra?

A D-vitamin egyaránt szükséges a:

  • csontok
  • a fogak
  • és az izmok egészségéhez.

Kimutatták továbbá azt is, hogy jó hatással van a lelki egyensúlyra, és egyes kutatások szerint a hiánya összefüggésbe hozható a rák egyes fajtáinak kialakulásával, különböző szívbetegségekkel és az 1-es típusú cukorbetegséggel is.

A forrásairól A D vitamin forrásai című bejegyzésünkben olvashat.

Amennyiben gyakran vagyunk fáradtak, náthásak vagy influenzásak, esetleg enyhe depresszióval vagy hát-, csont-, illetve izomfájdalommal küzdünk (különös tekintettel a csontritkulásra és az ízületi gyulladásra), a fokozott D-vitamin-bevitel segíthet.

A D-vitamin egyike a nélkülözhetetlen vitaminoknak, szervezetünknek alig van olyan funkciója, folyamata, amiben ne lenne szerepe. Legfontosabb funkciója a csontanyagcsere, a kalcium csontokba való beépülésének segítése.

D-vitamin a betegségek ellen

Kevésbé ismert, hogy a D-vitamin erősíti az immunrendszerünket, így véd a:

  • gyulladásos,
  • a daganatos,
  • és az autoimmun betegségek ellen is.

A megfelelő D-vitamin szint segít elkerülni a kettes típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását.

D-vitamin hiánya

Ha tartósan alacsony vérünkben a D-vitamin szintje (kevesebb, mint 15 ng/ml), akkor számos betegség kialakulásának kockázata megnőhet. Nemcsak a futó fertőzések esélyét fokozza a hiánya, hanem olyan súlyos elváltozások, krónikus megbetegedések veszélyét is, mint a:

  • daganatos megbetegedések,
  • szív-érrendszeri betegségek,
  • magas vérnyomás,
  • agyvérzés,
  • meddőség,
  • asztma,
  • reumatológiai betegségek.

Hiánya emellett a pszichés állapotot is befolyásolja és a depresszióra való hajlamot is növeli.

Összegezve:

Jól látható tehát, hogy a D-vitamin hiánya komoly szövődményhez vezethet. Szerencsére a pótlása nem bonyolult, hiszen számos kiváló étrendkiegészítőt és vitamint is találhatunk, de akár természetes úton is hozzájuthatunk.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*