Vitaminok a téli hónapokra

Télen zöldség- és gyümölcsbevitelünk csökken. Pedig immunrendszerünknek nagy szüksége van a támogatásra. A párás, hidegebb időszakban a fertőzések könnyebben terjednek. Ha a téli hónapokban is szeretnéd megőrizni egészséged, figyelj a vitaminok pótlására! Cikkünkből megtudhatod, melyek a leghasznosabb vitaminok a téli hónapokra.

D vitamin

Szervezetünk a napsütés hatására termel D vitamint. Télen jóval kevesebb napfényhez jutunk, mint a nyári hónapokban. A tartalékok pedig pár hét alatt elfogynak. Bizonyított tény, hogy a magyar lakosság nagy része tél végére D vitamin hiányban szenved. Ez pedig hátrányos hatással van az immunrendszerre és a csontokra (hiánya megakadályozza a kalcium beépülését).

Bővebb leírást az Ezért fontos a D vitamin a szervezetednek cikkben olvashat!

D vitamin hiány tünetei

Ha télen ezeket a tüneteket tapasztaljuk magunkon, érdemes emelni a D vitamin bevitelét.

  • gyakoribb légúti fertőzés vagy influenza
  • nehezen múló betegségek
  • fáradékonyság
  • depresszió
  • gyakori csonttörések
  • könnyen romló fogak

D vitamin pótlása

A felnőttek napi D vitamin szükséglete 1500-2000 NE (Nemzeti egység). Ha nem tudunk minimum napi 15-20 percet napsütésben tartózkodni, akkor nagyon nehéz természetes forrásból bejuttatni ezt a vitamint. A tojássárgája és egyes halak tartalmazzák ugyan, de nagy mennyiségben kell őket fogyasztani. A D vitamin szedése megoldást jelent. Csak arra vigyázzunk, hogy könnyen túladagolható (ekkor gyomorbántalmakat okoz). Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük szakember segítségét.

C vitamin

A C vitamin egyfajta csodaszer. Gátolja a vírusok szaporodását a szervezetben, segíti az immunrendszert. Télen főleg emiatt van rá szükségünk, de bizonyított, hogy a szív- és érrendszerre is jó hatással van. Mi több, serkenti a sebek gyógyulását, a porcok és csontok képződését. Meglepő, de még a boldogsághormonok termelődését is elősegíti.

C vitamin hiány tünetei

Ha kevés C vitaminhoz jut a szervezet, kellemetlen tünetek jelentkezhetnek:

  • gyakori fertőzések
  • sérülékeny bőr
  • gyakori orrvérzés (meggyengült erek)
  • kimerültség
  • vérszegénység

C vitamin pótlása

Szerencsére a C vitamin számos gyümölcsben és zöldségben is megtalálható:

  • citrusfélék
  • zöldpaprika
  • káposzta (télen a savanyú káposzta)
  • paradicsom
  • salátafélék

Télen nehezen jutunk a fenti ételekhez, ezért érdemes vitamintablettát szedni. C vitamin pótlására már napi 100-200 mg szedése is elegendő egészséges embereknek. Bizonyos időszakokban, stresszes heteken és influenzaidőszakban azonban olykor 500-1000 mg-ra is szükség van.

B1 vitamin

A C és a D vitamin mellett B1 vitamint is igényel a szervezet. Ez védi az idegeket, segít leküzdeni a stresszt.

B1 vitamin hiány tünetei

Ha kevés B1 vitamint juttatunk be, főleg idegrendszeri tünetek fordulhatnak elő:

  • depresszió
  • álmatlanság
  • túlzott izgatottság
  • beriberi betegség

B1 vitamin pótlása

A B1 vitamin természetes forrásai a sertéshús, csirkehús, máj, burgonya és az olajos magvak. A napi szükséglet 1-1,5 mg, de nagyobb fizikai igénybevételnél ennek sokszorosa lehet. Jó hír, hogy nem túladagolható. A felesleg kiürül a szervezetből.

A vitamin

A téli hónapokban is muszáj olvasnunk, tanulnunk. Ez sokkal megerőltetőbb a szemnek a mesterséges fény miatt. Ugyanígy a számítógép-használat is megterhelő. Bőrünk pedig télen hajlamosabb a kiszáradásra. Éppen azért az A vitamin bevitelre is különösen figyeljünk.

A vitamin hiány tünetei

Ennek a vitaminnak a hiánya különféle tünetekkel járhat:

  • kötőhártya kiszáradása
  • száraz bőr
  • hajhullás
  • farkasvakság

A vitamin pótlása

A napi szükséglet felnőtteknek 5000-8000 NE. Ez például tojás, sárgarépa, sárgadinnye és spenót fogyasztásával vihető be. Ha vitamintabletta formájában vinnénk be, konzultáljunk szakemberrel. Könnyű ugyanis túladagolni.

Összegezve: Télen több vitaminra van szükségünk, hiszen szervezetünket megterheli a fertőzések elleni védekezés és a hideg időjárás. Életkortól, betegségektől, életstílustól is függ, kinek milyen vitaminokra van leginkább szüksége. Az A, C, B1 és D vitaminokra azonban mindenkinek szüksége van. Ha pótlásukról természetesen úton nem tudunk gondoskodni, válasszuk a vitamintablettákat.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*